Jesse Utriainen elää asiakkaan mukana kaikissa käänteissä
Jesse Utriaisesta huokuu ilo ja ylpeys omasta tekemisestä asiakkaiden hyväksi. Jesse on reilun kahdentoista Mateko-vuotensa aikana ehtinyt kehittyä alan ammattilaiseksi, jolla ei mene sormi suuhun tiukassakaan paikassa. Jesse liittyi Matekon remmiin Seinäjoella vuonna 2010. – Vaihdoin traktoriin vaihdelaatikon ja tein pari muuta hommaa, jonka jälkeen alettiin sorvaamaan työsopimusta.
– Olen aina ollut innostunut kaikenlaisista laitteista ja koneista: aika usein tulen purkaneeksi laitteen osiin, jotta näen, miten se toimii. Yleensäkin viihdyn paremmin, kun saan tehdä käsilläni jotain, enkä joudu istumaan työpöydän ääressä. Asentajan hommat kulkee meillä suvussa, sillä olen kolmannessa polvessa asentaja.
Jesse toimii Matekon Espoon toimipisteeltä käsin kenttähuoltoasentajana, johon sisältyvät asiakkaille tehdyt korjaukset, huollot, varustelut ja neuvonnat. Työ on liikkuvaa: – Hommat tapahtuvat siellä missä asiakkaatkin koneineen ovat. Asiakaskuntani on vakiintunut, ja hädän ollessa suurin yhteydenottoja tulee mihin aikaan tahansa. Yritän neuvoa asiakkaita joustavasti. Varsinkin yhden koneen yritysten puolia tekee mieli pitää, koska leipä on kiinni juuri siinä koneessa.
Kenttähuollossa voi tulla yllätyksiä, mutta Jesse pyrkii suunnittelemaan työviikot yhteistyössä korjaamopäällikön kanssa huolellisesti. – Kyllä seuraavan viikon työlista tarkastetaan jo perjantaina, ja maanantaina tehdään ensi töikseen viimeiset viilaukset, että duunia on joka hetkelle ja tehtävät on rytmitetty hyvin. Samoin seuraavaan työpäivään tehdään varustelut jo edellisen päivän lopuksi, ja tarvittaessa valmistaudutaan vianhakuun kaavioiden kautta.
Asiakkaiden kanssa Jesse viihtyy hyvin, vaikka välillä voi olla haastavia hetkiä: – Jos osa on kallis, ja sen saaminen vie aikaa, niin asiakkaalla voi olla tietysti vaikea sulattaa sitä. Mutta näissäkin tilanteissa pidetään tärkein mielessä ja tehdään kaikki mahdollinen, jotta tarvittavat osat saadaan koneeseen nopeasti. Monesti tilannetta saadaan helpotettua yhteispelillä asiakkaan parhaaksi. Ja kyllä asiakkaiden kanssa huumorikin lentää, ei tämä aina niin vakavaa ole.
Joka työpäivä liikkeellä olevaan kenttähuoltoautoonsa Jesse suhtautuu ylpeydellä: – Tämä on minun toimistoni ja työpisteeni. Auton varustelu on suunniteltu ja toteutettu tässä talossa, ja kokemukset entisen auton kanssa olivat pohjana suunnitelmille. Autossa on mukana yleisimmät tarvikkeet ja osat, millä koneisiin saadaan paikan päällä tehtyä korjauksia. Samalla voidaan hoitaa rutiiniasioita esim. öljyn tasojen suhteen.
Matekolla Jesse viihtyy mainiosti: – Tässä talossa kaikki on kohdallaan. Uran suunta, koulutus, korvaus… kaikki toimii. Samoin asiakkaiden kanssa suhteet ovat mainiolla tolalla. Mihinkäs tästä ihminen lähtisi?