Oulusta käsin huolletaan puolen Suomen koneet
Matekon Oulun toimipisteen toiminta-alue on todella laaja, sillä sen eteläraja Kalajoen ja Kajaanin väliin piirretyllä viivalla. Toki Matekon laaja ja luotettava sopimushuoltajaverkosto on myös Oulun korjaamolle korvaamattoman iso apu, mutta tällä alueella huoltoautoihin kertyy kilometrejä huomattava määrä.
Matekolla viitisen vuotta työskennellyt korjaamopäällikkö Juho Kärkinen viihtyy Matekolla mukavasti. – Täällä olen saanut vapaat kädet pyörittää Pohjois-Suomen huoltoa. Talosta ei löydy hakemallakaan pahaa sanottavaa. Työssä on sopivasti haastetta, ja samalla tässä tehtävässä pystyy kehittämään osaamistaan.
Asiakaskunta Matekolla on hyvin laaja ja monimuotoinen, sillä etenkin pienemmillä paikkakunnilla on yhdellä koneella operoivia yrityksiä, joiden avun tarve on yleensä hyvin nopeaa – muutenhan koneen vikaantuessa koko yrityksen tuottava toiminta on katkolla. Toki isoille yrityksille on tarjottava samaa palvelua. – Tärkeintä on kuitenkin, että sovitut asiat pitävät, ja ennakkoon suunnitellut huollot suoritetaan, Kärkinen paaluttaa.
Asiakastuntemus arvossaan
Yleensäkin asiakastuntemus nousee huollossa suureen arvoon: – Asiakkaiden tunteminen ja ymmärtäminen on avainasia. Joskus tiukan paikan tullen täytyy käyttää psykologista silmää ja tunnistaa, millä tavalla asiakasta voi auttaa parhaiten. Ja kyllä hyvin tehdystä työstä asiakkaat osaavat kehuakin, Kärkinen jakaa tunnustusta.
Huoltopalveluiden merkitys on konekaupassa äärimmäisen suuri. Konetta ei osteta vain ominaisuuksia mulkaisemalla, vaan koneen kylkiäisenä tulevat huoltopalvelut ja niihin varatut resurssit ovat tärkeitä kriteereitä. – Tämän vuoksi meillä kehitetään huoltopalveluita, laitteistoja ja kenttäautoja jatkuvasti. Valmius kaikenlaisiin vikatilanteisiin ja yllätyksiin on oltava korkealla tasolla.
Kenttäauton ohjaamo tulee tutuksi
Kenttähuolto joutuukin pohjoisen Suomen karunkauniissa oloissa monenlaisiin tilanteisiin – Maastossa voi olla todella kovia paikkoja, tai laitteet on vaikkapa saatava pois muun liikenteen tieltä. Olosuhteet voivat olla mitä vain kovasta tuiskusta ja pakkasesta keskiyön aurinkoon. Koneet on kuitenkin saatava kuntoon, tuli eteen mitä vaan, toteaa kenttähuoltoasentaja Lasse Koskela realistisesti.
Koskela tuli Matekoon asentajaksi vuonna 2017 ja on ollut kenttäauton puikoissa vuodesta 2020 lähtien. – Tämä työ on juuri sitä, mitä haluan tehdä. Maastossa ja työmailla hommien hoitaminen on mukavan haastavaa. Yhteispeli Matekolla on todella kovalla tasolla, sillä tarvittaessa apua saa aina. Tämä työporukka onkin varmaan suurin syy sille, että viihdyn Matekolla niin hyvin.
Laajalla toiminta-alueella on Koskelan työhön luonnollisesti omat vaikutuksensa. Kenttäauton ohjaamo tulee todella tutuksi, kun hinkataan maakuntaa edestakaisin. Usein koneiden suunnitellutkin huollot tehdään työmailla, ja vikaantuneita koneita ei välttämättä niin vain liikutella. Varusteet kenttäasentajalla on oltava kunnossa, ja olosuhteisiin on sopeuduttava. – Onneksi tämä talvi on ollut verrattain lauha, Koskela hymyilee.
Palaute tulee suoraan asiakkailta
Koskela pitää asiakkaiden kanssa toimimisesta: – On mukavaa puljata asiakkaiden kanssa, sillä asentajahommissa hallilla oli paljon hiljaisempaa. Täällä pääsee aina juttelemaan koneihmisten kanssa, ja palautteen saa suoraan työsuorituksen yhteydessä. Samalla asiakas saa lisätietoa, joka voi jatkossa olla arvokasta.
Vapaa-ajalla Koskela viihtyy ulkosalla. – Moottorikelkalla tulee ajeltua paljon. Syksyllä kuvioon tulee metsästys, joka irrottaa hyvin arjesta. Hyvät harrastukset ovat työlle sopiva vastapaino, ja pirteällä mielellä raskasta työtä jaksaa paremmin.
Oulusta käsin Pohjois-Suomen JCB-konekanta pysyy varmassa toimintakunnossa kahden huoltoauton ja seitsemän taitavan asentajan voimin. Juho Kärkinen on joka päivä luottavainen: – Kyllä tällä porukalla asiakkaiden koneet pysyvät kunnossa – siinä ei ole vaihtoehtoja.